شما اینجا هستید:   خانه

آینذه رباتیک درجهان

ربات‌ های انسان نما ربات‌هایی که برای انجام دادن کارها،‌ شبیه انسان‌ها ساخته شده‌اند.‌ این ربات‌ها به‌گونه‌ای خودکارسازی انجام می‌دهند، که در هزینه و بهره‌وری صرفه‌جویی شود. ‌به‌طور مثال در نیروگاه‌ها برای حفظ جان کارگران در مقابل بعضی از کارهای خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌از دیگر کاربردهای آن می‌توان به ارائه همراهی برای افراد بیمار،‌به عنوان یک راهنما و حتی می‌توان در رشد اعضای پیوند انسان مورد استفاده قرار گیرد. ‌ربات های انسان نما در آینده رباتیک رشد بالایی دارند.

ربات های انسان نما کاربرد‌های متنوعی دارند و وظایف گسترده‌ای را می‌تواند انجام دهد.‌ روش‌های جایگیری این ربات‌ها در حال پیشرفت می‌باشد که در آینده رباتیک نقش به‌سزایی دارد.

مزایا و معایب ربات‌ها

مانند اختراع‌های امروزی، ‌ربات‌ها نقاط مثبت و منفی خود را دارند. ‌در اینجا به تفکیک مزایا و معایب ربات‌ها و آینده رباتیک می پردازیم.

مزایا آن شامل موارد زیر می‌باشد :

  • کار کردن در محیط‌های خطرناک : برای انجام کار‌هایی که جان انسان را به خطر می‌اندازد از ربات‌ها بهترین گزینه هستند.
  • مقرون به صرفه هستند : ربات‌ها استراحت و بیماری ندارند و به حقوق‌هایی مانند بیمه و مرخصی نیاز ندارند.
  • افزایش بهره‌وری :‌ ربات‌ها قادر به انجام کار‌های تکراری می‌باشند و در صنایع در کارهای سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تضمین کیفیت بالا : ‌انسان‌ها با انجام کارهای مشابه دچار تمرکز کم و ایجاد خطا می‌شوند. ‌ربات‌ها کارهای تکراری را بدون عیب و کسالتی انجام می‌دهند.
  • انجام چند کار همزمان : ‌ربات‌ها می‌توانند چند کار را به‌صورت همزمان انجام دهند.
  • ابعاد مناسب :‌ ربات‌ها متناسب با کارشان در ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند.
  • سرعت :‌ ربات‌ها به طور چشمگیری سریع‌تر از انسان‌ها کار می‌کنند.

معایب آن که ‌در آینده رباتیک اثر منفی دارد:

ربات‌ها به تنهایی نمی‌توانند تصمیم گیری کنند :

  • هزینه بالا برای راه‌اندازی : ‌برای پیاده‌سازی ربات نیاز به هزینه بالایی دارد. ‌اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان در بلند مدت شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری هستند.‌ اما در کوتاه مدت هزینه بالایی دارد.
  • حذف بعضی از شغل‌ها : ‌در بعضی مواقع مانند خط مونتاژ،‌ ربات‌ها جایگزین افراد می‌شوند.
  • درخواست استخدام کارکنان پشتیبان ماهر: ‌ربات‌ها نیاز به برنامه‌نویس، ‌اپراتور و پرسنل تعمیر دارند.‌ این کار به دلیل پرداخت حقوق در سطح حرفه‌ای در مواردی مانع پیاده‌سازی روبات‌ها می‌شود.
  • ربات‌ها به‌دلیل نداشتن آگاهی نمی‌توانند همدردی کنند و امدادرسانی انجام دهند.

آینده رباتیک

 

یکی از مواردی که در آینده رباتیک اثر دارد، هوش مصنوعی است.‌ هوش مصنوعی ‌ارتباط و شباهت بین انسان و ربات را افزایش می‌دهد.‌ طراحان ربات از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا به خلاقیت های خود قابلیت های پیشرفته ای دهند.

برخلاف باورهای غلط،‌ ربات‌ها جایگزین کارگران نخواهند شد، بلکه برخی از آن‌ها در مواجهه با فناوری‌ها از بین می‌روند و فرصت‌های جدیدی برای اشتغال و تحصیل به‌وجود می‌آورند.کارکنان می‌توانند با آموزش و مهارت‌های مفید،‌ در برنامه‌نویسی،‌تعمیر ونگهداری ربات‌ها فعالیت‌ داشته‌باشند.

در آینده رباتیک،‌ ربات‌ها باعث پیشرفت اقتصادی می‌شوند و فرصت‌های شغلی جدیدی را برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد می‌کنند.‌ با این حال، ‌هنوز هشدارهایی در مورد از دست‌دادن گسترده مشاغل وجود دارد.‌ در همین راستا رباتیک و ربات‌ها نمی توانند جایگزین شغل‌هایی مانند وکالت،‌ گرافیک،‌ روانپزشک، ‌دانشمندان، ‌نویسنده‌ها و…‌ شوند.

“همکاری انسان و ربات در آینده نشان می‌دهد که می‌توانیم منتظر باشیم ربات‌ها کارهای سنگین دستی را انجام دهند، حمل‌ونقل را فعال‌تر کنند وباعث پیشرفت مراقبت‌های بهداشتی و مردم شوند.”

آینده رباتیک ایران

آینده رباتیک ایران و مهندسی رباتیک در ایران رو به رشد است. ‌امروزه بسیاری ازافراد به علم رباتیک علاقه‌مند هستند.‌ با توجه با پیشرفت قابل توجه علم رباتیک همه‌ی کار‌ها به‌راحتی انجام می‌شود. ‌با توجه به این‌که مهندسی رباتیک با رشته‌های برق و الکترونیک و کامپیوتر در ارتباط است یکی از مشاغلی است که آینده درخشانی دارد. ‌با توجه به این‌که فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار کم هستند و هنوز رایج نیست،‌ هدف از آموزش این افراد رسیدن به خودکفایی وکاهش هزینه‌ها و تسهیل تمام خدمات تولیدی است.‌

تلفن تماس 09192410484 و09109710638



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

رباتیک رباتیک رباتیک رباتیک رباتیک رباتیک رباتیک رباتیک رباتیک   

اساتید مجتمع نخبگان زنجان