شما اینجا هستید:   خانه

رباتیک

رباتیک

مسابقات رباتیک از دسته مسابقاتی است که دو یا چند شرکت کننده برای دست‌یابی به رتبه‌ی اول با هم رقابت می‌کنند. اما در این مسابقات به جای اشخاص این ربات‌ها هستند که با هم به رقابت می‌پردازند. هرچند در پشت صحنه‌ی این دوئل هم دست انسان‌ها در میان است، اما این ربات‌ها هستند که در میدان خودنمایی می‌کنند. حالا اگر می‌خواهید بدانید که این ربات‌ها چطور و چگونه برای خود لیگ‌های مسابقه ایجاد کرده‌اند و در سطح جهان حریف می‌طلبند، 

مسابقات رباتیک از مسابقاتی است که در آن دو یا چند ربات جهت یک عملکرد خاص شرکت می‌کنند و این ربات‌ها که توسط جوانان و نوجوانان علاقمند به زمینه‌هایی کامپیوتر و برنامه نویسی همچنین مکانیک، ساخته می‌شوند و به صورت لیگ‌های کوچک و بزرگ در بسیاری از کشورها با هم رقابت می‌کنند.

تاریخچه مسابقات رباتیک

همه‌ی ما انسان‌ها به دنبال یک زندگی راحت هستیم. تمام تلاشمان جهت ساخت وسایلی است که بتوانیم کارها را به سهولت انجام دهیم. به خصوص کارهایی که انجام آن‌ها سخت است و در مواردی خطرات جانی به دنبال دارد. به همین جهت با پیشرفت صنعت و ابزارهای مکانیکی و کامپیوتری، بشر به ساخت ربات‌هایی رو آورد که بتوان در مواقعی و یا در بیشتر موارد از آنها استفاده کرد.

بیشتر وسایلی که اطراف ما به صورت هوشمند و با دادن چند برنامه، فعالیت می‌کنند، ربات هستند. اما سوال این جاست که چطور و چگونه این ربات‌ها دور هم جمع شده‌اند و برای خود مسابقات رباتیک به راه انداخته‌اند؟

به گفته‌ی محققان، اولین بار پرفسور آلن مک ورث از استادان دانشگاه بریتیش کلمبیا در دهه‌ی ۹۰ میلادی از واژه‌ی مسابقات رباتیک استفاده کرد. بعدها در این رابطه مقالات و کتاب‌های زیادی چاپ و روانه‌ی مدارس و دانشگاه‌ها شد. اما ژاپنی‌ها به مقالات و کتاب‌های اکتفا نکردند و به صورت عملی ربات‌هایی ساخته و لیگ‌های رباتیک به راه انداخته‌اند. این مسابقات رفته رفته در کشورهای دیگر راه پیدا کرده و امروزه به صورت جهانی در آمده است.

مسابقات جهانی رباتیک

گفته می‌شود دلیل اولیه‌ی ساخت ربات‌ها و راه‌اندازی مسابقات رباتیک این بوده است که بین تیم انسان‌ها و تیم ربات‌ها یک مسابقه برگزار شود. با گذشت زمان و شاخه شاخه شدن این اختراع جدید در سراسر دنیا، این مسابقات نه تنها به صورت تیم‌های فوتبال بلکه به صورت لیگ‌های امداد و نجات، ربات‌های خانگی و … درآمده است. حالا هدف اصلی بیشتر مسابقات جهانی رباتیک این است که با ذهن خلاق و بلندپرواز جوانان و نوجوانان ربات‌های ساخته شود تا در مواقع چالش برانگیز به کمک بشر بیاید.

مسابقات رباتیک ایران

کشور ما ایران هم که مثل همیشه به دنبال پیشرفت در همه جنبه‌های علمی است از دیگر کشورها عقب نماند. ایران نیز به سمت ساخت ربات‌ها و شرکت در مسابقات رباتیک رو آورده است. مسابقات رباتیک ایران حدود ۲۵ سالی است که در دو دسته‌ی دانش آموزی و دانشجویی برگزار می‌شود. این لیگ‌های رباتیک هر ساله به صورت استانی و بعد در سطح کشور با هم رقابت می‌کنند. در آخر برترین تیم‌ها به مسابقات جهانی راه پیدا می‌کنند. ناگفته نماند که در چند سال اخیر دانشگاه‌های ایران نیز میزبان مسابقات جهانی رباتیک بوده‌ است.

 جهت حضور درکلاسهای مجتمع نخبگان وهماهنگی باشماره  -02433466877 -09192410484 - 02433544688تماس فرمایید



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

رباتیکرباتیک  

اساتید مجتمع نخبگان زنجان